پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

نمونه سوالات مطالعات هفتم

۶۰ بازديد

نمونه سوالات مطالعات 1تا22

براي دريافت به ادامه مطلب مطلب مراجعه كنيد.

سوالات درس 1

1-    خداوند با آفرينش انسان، حقوقي به او اعطا كرده است  منظور از اين حقوق چيست ؟

منظور از حق چيزهايي است كه يك انسان به دليل مقام انساني اش ، شايستگي

داشتن آنها را دارد. انسان ها از ابتداي خلقت و تولد داراي حقوق طبيعي٭ مي شوند

 

2-    چند مورد از حقوقي را كه انسانها از آن برخوردارند را بنويسيد؟

براي مثال همۀانسانهاحق حيات يازندگي دارندكه مهمترين حق آنهااست

آنهاحقدارندازنعمت هاي الهي برخوردارشوندبراي تأمين نيازهاي خودكاروتلاش كنند،

ازدواج كنندوتشكيل خانواده بدهند،يادبگيرندراه زندگي خودراانتخابكنند

انسانهاحق دارندآزادباشند؛يعني برده وبنده انسان ها يديگرنباشندزيراخداوندآنهارا

آزادآفريدهاست

3-    آيا كسي مي تواند به تنهايي زندگي كند؟چرا ؟

ما در محله يا شهر و روستا براي رفع نياز هاي مادي و معنوي٭ خود از ديگران كمك

مي گيريمما از ابتداي تولد با مادر و پدر و برادر و خواهر و خويشان ارتباط برقرار مي كنيم سپس به مدرسه مي رويم و آنجا نيز هر روز با معلمان و همكلاسي هايمان ارتباط داريم. وقتي بزرگ تر مي شويم، ازدواج مي كنيم، صاحب فرزند مي شويم، با همسر و فرزندان زندگي مي كنيم .

4-   در چه صورت افراد حقوقي بر مبناي قوانين يك كشورمي توانند داشته باشند.

در صورتي كه تبعهٔ آن كشور باشند.

5-   نمونه هايي ازحقوق خوددرخانه را بنويسيد

هرفردحق داردنام ونام خانوادگي وشناسنامه داشته باشد.

فرزندان حق دارندازمحبت وتوجه پدرومادربرخوردارباشند.

همه حق دارندباسوادشوندوتحصيل كنندواستعدادهاي خودراشكوفاكنند.

همۀافرادحقدارندغذا،لباس ومسكن مناسب داشته باشند.

 

هيچكس حق نداردديگري رامسخره كنديابه اوصدمه بزند.

 

 

6-   نمونه هايي ازحقوق خوددرمدرسه را بنويسيد

هردانش آموزي حق دارددرمدرسه به اوبه اندازۀسايردانش آموزان توجّه كنندومسئولان يامعلمان مدرسه دراين باره تبعيضي بين اووديگران قائل نشوند

هردانش آموزي حق داردنظرش رادربارۀمشكلات درسي ياروشهاي آموزشي درمدرسه،مودبانه ومحترمانه بيان كند.

هيچكس نبايددرمدرسه موردتمسخرياتنبيه بدني قراربگيرد.

 

7-   نمونه هايي ازحقوق خوددرمحيطزندگي و كشور را بنويسيد

هرفردحق دارددرمحيطي سالم،تميزوپاك زندگي كند.

هرفردحق داردازخدمات مناسب پزشكي وبهداشتي استفاده كند

همه حقدارنددركوچه وخيابان امنيت داشته باشند

 

 

 

سوالات درس 2

1-
    حقوق متقابل   چيست؟

حقوقي است كه ما در روابطي كه با
  ديگران برقرار مي كنيم داراي   آن حقوق مي شويم.

 

2-
    چرا حق و  مسئوليت به منزله? دو كفه ترازو هستند كه بايد تعادل آنها حفظ شود با مثال توضيح دهيد.

 براي مثال كودكان حق دارند در خانواده از محبت و مراقبت و خوراك و پوشاك مناسب بهره مند شوند و اين امر براي پدر و مادر مسئوليت وتكليفي ايجاد مي كند تا از كودكان مراقبت كنند و تلاش كنند تا وسايل زندگي آنها را مهيا كنند.

از طرف ديگر آنها نيز با اين كارها برگردن

فرزندان خود حق مي يابند و فرزندان نيز وظيفه و مسئوليت دارند كه به والدين خود احترام بگذارند و از آنها اطاعت كنند.

پس همان طور كه ما حقوقي داريم، مسئول هم هستيم.



3-
    مسئوليت يعني چه ؟ مسئوليت يعني وظايفي كه هر يك از ما به عهده داريم و انتظار

 مي رود آنها را انجام دهيم.

وقتي فردي وظايف و تكاليف خود را خوب انجام مي دهد مي گويند او فرد مسئولي است.

 

 

4-
    آيا ممكن است كسي مسئوليتي نداشته باشد ؟

افراد در نقش هاي مختلف، مسئوليت هاي مختلف دارند. اگر چه ممكن است بعضي افراد مسئوليت هاي بيشتر يا مهم تري داشته باشند اما هيچ فردي نيست كه مسئوليتي نداشته باشد.

 

5-
    من در برابر چه چيز و چه كساني مسئول هستم؟

من در نزد خداوند مسئول هستم.

من نسبت به خودم مسئول هستم.

من نسبت به ديگران مسئول هستم.

من نسبت به محيط زندگي خود و عالم آفرينش مسئول هستم.



6-
    شما نسبت به اعضاي خانواده چه مسئوليتي داريد؟

-
         من در كار هاي خانه با پدر و مادرم همكاري مي كنم

-. وظايف شخصي خودم را بردوش ديگران نمي گذارم.

- از پدر و مادرم اطاعت مي كنم و به نصيحت هايشان گوش مي دهم؛

چون آنها خوشبختي مرا مي خواهند.

-
         من به خواهران و برادرانم كمك و از آنها مراقبت مي نمايم.

-
         مي دانم بايد به اعضاي خانواده ام احترام بگذارم

-
          و هرگز نبايد با پدر و مادر با تندي و گستاخي صحبت كنم.

-
         از هر تصميم يا كاري كه باعث ناراحتي آنها مي شود خودداري مي كنم.

 

 

7-
    شما نسبت به معلمان وهمكلاسي هاي خود چه مسئوليتي داريد؟

-
         مقررات و نظم كلاس و مدرسه را رعايت مي كنم.

-
         در مدرسه همه تلاش مي كنند تا من بياموزم و پيشرفت كنم

.-
  با معلمان و ديگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد مي كنم.

-
         به توصيه هاي معلم گوش مي كنم و سعي مي كنم درس ها را خوب ياد بگيرم

-
          و تكاليفم را به موقع انجام دهم. با هم كلاسي هايم مهربان هستم و به آنها كمك مي كنم.

-
         از اموال عمومي مدرسه كه متعلق به همه است محافظت مي كنم.

 

8-
    شما نسبت به اعضاي جامعه  چه مسئوليتي داريد؟

-
         در محل زندگي ام طوري رفتار مي كنم كه همسايگان آزرده نشوند.

-
         براي حفظ امنيت با اهالي محل و مسئولان همكاري مي كنم.

-
         من در برابر خون شهيداني كه براي انقلاب اسلامي و دفاع از ميهن جان دادند

مسئول هستم .

-
         من وظيفه دارم به همراه هم وطنانم براي پيشرفت و آباداني كشورم تلاش كنم.

-
         وظيفه دارم از وحدت و استقلال ميهن دفاع كنم.

-
         من علاوه بر كشورم در برابر مسلمانان جهان )امت اسلامي ( مسئول هستم.

 

9-
    مسئوليت شما نسبت به محيط زندگي خود چيست؟

-
         بهداشت و پاكيزگي را در محيط زندگي ام حفظ كنم؛

-
         به محيط زيست آسيب نرسانم

-
          نظم طبيعت را برهم نزنم.

 

10-
  ما نسبت به خودمان چه مسئوليتي داريم؟

من با خوردن غذاي مناسب و پرهيز از غذاها يا مواد مضر، رعايت بهداشت و نظافت، خواب

كافي و ورزش از بدنم مراقبت مي كنم

. من از بدن خودم در مقابل موقعيت هاي خطرناك مثل ترقه بازي، عبور از خيابان و جاده با بي احتياطي و نظاير آن محافظت مي كنم.

من بايد تلاش كنم استعدادهاي خودم را بشناسم و آنها را شكوفا كنم.

من تلاش مي كنم با زبانم دروغ نگويم يا غيبت نكنم. با دست و پايم كار خطا يا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم.

11-
  ما نسبت به خداوند كه از اعمال و رفتار ما و از آنچه در قلب و فكر ما مي گذرد آگاه است چه مسئوليت و وظايفي داريم؟

-
         وظيفه? من اين است كه خداوند را عبادت كنم، شكرگزار نعمت هايش باشم

-
         از دستورات او كه براي سعادت و خوشبختي من است پيروي كنم.

-
         از نعمت ها استفاده صحيح مي كنم

-
         قدر نعمت ها را مي دانم و آنها را هدر نمي دهم

***************************************

سوالات درس 3

 

1-
    چه زماني ما نسبت به يكديگر حقوقي پيدا مي كنيم؟

    با ورود به اجتماع، روابط اجتماعي ميان ما و ديگران برقرار مي شود و نسبت به يكديگر حقوقي    پيدا مي كنيم.

 

2-
    آيا ما مي توانيم دراستفاده از حقوق خود آزادي مطلق داشته باشيم ؟

هيچ يك از ما در استفاده از حقوق خود، آزادي مطلق و بي قيد و شرط نداريم؛ بلكه تا آنجا مي توانيم حق خود را اعمال كنيم كه مغاير? قانون نباشد. براي مثال نمي توانيم در استفاده از حقوق

خود قوانين الهي را ناديده بگيريم يا نمي توانيم با اعمال حق خود سبب خسارت و زيان ديگران شويم.

 

 

3-
    مهمترين علت بوجود آمدن مقررات وقوانين در جامعه چيست؟

برقراري نظم و حفظ حقوق افراد

 

 

4-
    به طوركلي قانون و مقررات به چند دليل بوجود آمده است؟

الف- حفظ حقوق افراد
     ب-  برقراري نظم و امنيت

 

5-
    عدم رعايت قوانين و مقررات در جامعه سبب چه چيزي مي شود؟

 علاوه بر به هم زدن نظم و امنيت اجتماعي موجب پايمال شدن حقوق افراد مي شود

********************************************************

سوالات
  درس 4

1-مقررات چند نوع است براي هر كدام مثال بزنيد.

 

 گاهي مقررات بهصورتدستورهاي مذهبي واخلاقي است

. براي مثال، هيچ كس نبايد با كفش وارد نمازخانه و مسجد شود.

 

گاهي گروه هاي اجتماعي به صورت توافق ياعادت ورسم ازمقررّاتي پيروي ميكنند؛

 براي مثال، ايستادن در صف اتوبوس و يا نانوايي، قاعده اي اجتماعي است كه مردم براي حفظ نظم آن را پذيرفته و رعايت مي كنند.

 

هرگاه مقررات به وسيله يك نهادداراي صلاحيت مثل مجلس تصويب شود،نام«قانون»به خودميگيرد؛

 براي مثال، ممنوعيت عبور از چراغ قرمز، يك قانون راهنمايي و رانندگي است كه در مجلس تصويب شده است و چنانچه راننده اي از آن تخلّف كند جريمه مي شود. همچنين، هيچ كس نمي تواند بدون داشتن صلاحيت و مدرك پزشكي به درمان مردم بپردازد و اين يك قانون مصوّب است و اگر كسي از آن سرپيچي كند مجازات مي شود.

 

 

 

2- مهمترين قانون هر كشور چيست ؟ قانون اساسي

 

3- كدام قانون
   مادر  همه ي قانون ها است وساير قوانين در چارچوب آن تصويب مي شود ؟

قانون اساسي

 

4- در قانون اساسي
  هر كشور چه چيزهايي معين شده است؟

مهم ترين حقوق ملت و همچنين مهم ترين روابط و وظايف حكومت و مردم

 

5-
    پس از پيروزي انقلاب اسلامي كدام نهاد براي نوشتن قانون اساسي تشكيل شد ؟

مجلس خبرگان

6-پس از پيروزي انقلاب اسلامي مجلس خبرگان بر چه اساسي قانون اساسي را نوشتند و تصويب كرد ؟

بر اساس اهداف انقلاب

7-قانون اساسي در چه تاريخي به همه پرسي (رأگيري) گذاشته شد ونظر مردم درباره ي آن چه بود؟

در روزهاي 11 و 12 آذر ماه 1358 به همه پرسي? گذاشته شد و مردم به آن رأي مثبتياآريدادند

 

8-قانون اساسي چند اصل دارد؟
  177  اصل

 

 

9-وظيفه قوه مقننه چيست ؟

قوه
  مقنّنه تهيه و تصويب قوانين عادي كشور را در چارچوب قانون اساسي به عهده دارد

 

10-قوه مقننه از چند بخش تشكيل شده است ؟

الف- مجلس شوراي اسلامي
  ب- شوراي نگهبان

 

11-نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي چه مدت و چگونه انتخاب مي شوند؟

آنها براي يك دوره چهار ساله از سوي مردم مناطق مختلف كشور ما انتخاب مي شوند

 

12-رئيس مجلس چگونه انتخاب مي شود؟

نمايندگان، از بين خود فردي را به عنوان رئيس مجلس انتخاب مي كنند.

 

13-شوراي نگهبان شامل چند نفر است؟

اين شورا مركب از 12 نفر است. 6 نفر فقيه? كه از سوي رهبر جمهوري اسلامي انتخاب مي شوند و 6 نفر حقوقدان كه از طرف قوه قضاييه به مجلس معرفي مي شوند.

 

14-شوراي نگهبان چند وظيفه مهم دارد؟

 

الف( اين شورا همه
  قوانيني را كه مجلس تصويب مي كند با قانون اساسي و اصول و احكام دين اسلام تطبيق مي دهد و اگر قوانين تصويب شده با قانون اساسي و اصول و احكام دين مغايرت

داشت آنها را رد مي كند يا دوباره به مجلس برمي گرداند تا اصلاح شود.

 

ب( اين شورا بر انتخاباتي كه در كشور برگزار مي شود مانند انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي، نظارت مي كند و پس از بررسي و تأييد صلاحيت نامزد هاي
  انتخابات به آنها اجازه  انتخاب شدن مي دهد

 

15-نمايندگان مجلس (قانون گذاران) با توجه به چه چيزي قانون وضع مي كنند ؟

قانونگذاران با توجه به نيازها و موضوعات مختلف جامعه سعي مي كنند بهترين قوانين را وضع? كنند.

 

16- چرا بايد بهترين افراد براي نمايندگي مجلس انتخاب شود ؟ به دليل اهميت زياد وضع قانون

 *************************************************************

سوالات درس 5

 

1-
    مردم ايران در چه مواردي روحيه همدلي و همدردي خود را نشان داده اند؟

مردم كشور ما در حوادث مختلف مانند جنگ تحميلي عراق عليه ايران، زلزله? بم، زلزله? آذربايجان و سيل استان گلستان نشان دادند كه روحيّه? همدلي و همدردي بسيار خوبي دارند.

 

2-
    همدلي يعني چه ؟

همدلي يعني اينكه خود را به جاي فردي كه دچار حادثه شده بگذاريم و احساس و شرايط او را درك كنيم.

3-
    همدردي يعني چه؟

همدردي يعني پس از درك احساسِ فرِد حادثه ديده به كمك او بشتابيم.

 

4-
    آيا ما فقط در حوادث بزرگ با ديگران همدلي مي كنيم ؟چرا مثال بزنيد.

خداوند همدلي و انسان دوستي را در سرشت ما انسان ها قرار داده است. البته لازم نيست كه حتماً حوادث بزرگي پيش بيايد. گاهي ممكن است در همسايگي ما، خانواد ه اي دچار يك حادثه بشود و نتواند هزينه هاي زندگي خود را تأمين كند. گاه ممكن است همكلاسي ما در اثر يك حادثه يا بيماري ناتواني جسمي پيدا كند

 

5-
    آيا ما فقط نسبت به مردم كشور خود همدلي وهمدردي مي كنيم ؟ چرا مثال بزنيد.

ما در هنگام حوادث فقط به ياري هموطنان خود نمي شتابيم، بلكه نسبت به همه? انسان هاي مظلوم و آسيب ديده در هر جاي جهان باشند احساس مسئوليت مي كنيم.براي مثال هر روزه شاهد هستيم كه مردم فلسطين اشغالي در اثر حملات ناجوانمردانه? رژيم اشغالگر قدس، زخمي مي شوند و يا به شهادت مي رسند يا در خبرها مي شنويم مردم يك كشور افريقايي در اثر خشك سالي و گرسنگي در شرايط بسيار سختي زندگي مي كنند و عده اي از آنها مي ميرند. با شنيدن اين خبرهامي گوييم: اي كاش آنجا بوديم و به انسان هاي خسار تديده و مظلوم، كمك مي كرديم.

 

6-
    با تغيير شكل همدلي وهمدردي در جامعه ي امروز كدام مؤسسات اين وظايف را بر عهده دارند؟

براي مثال، وقتي در يك منطقه زلزله رخ مي دهد ممكن است مؤسسات مختلف مانند، جمعيت هلال احمر، سازمان آتش نشاني، اورژانس، نيروي انتظامي و
به ياري مردم بشتابند و هريك وظيفه? خاصي را انجام دهند

 

7-
    جمعيت هلال احمر چگونه سازماني است ؟ و چه خدماتي ارائه مي دهد؟

جمعيت هلال احمر يكي از مؤسساتي است كه در زمان وقوع حوادث طبيعي يا جنگ ها به كمك مردم مي شتابد. امدادگران? جمعيت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث، به مجروحين كم كهاي اوليه? م يرسانند و آنها را به بيمارستان منتقل م يكنند. هلال احمر براي آسي بديدگان سيل يا زلزله و جنگ، چادر هاي اسكان موقت برپا مي كند و كم كهاي مردمي مثل غذا، پوشاك، چادر اسكان و دارو را جمع آوري و به آنها مي رساند

 

8-
    جمعيت هلال احمر در شرايط عادي در چه زمينه اي فعاليت مي كند؟

براي صلح و دوستي و همچنين حفظ محيط زيست تلاش مي كند

 

9-
    سازمان جوانان هلال احمر چه سازماني است؟

جمعيت هلال احمر بخشي به نام سازمان جوانان هلال احمر دارد. دانش آموزان يا دانشجوياني كه به طور داوطلب عضو اين سازمان مي شوند، براي همكاري با هلال احمر آموزش مي بينند

**********************************************

سوالات درس 6

 

 

1-
   به چه كسي بيمه شونده وبه چه كسي بيمه گر مي گويند؟

شما «بيمه شونده» هستيد و مؤسسه هايي كه شما را بيمه كرده است، «بيمه گر» ناميده ميشود

 

2-
   چرا افراد جان يا مال خود را بيمه مي كنند؟

براي هر فرد ممكن است روزهايي پيش بيايد كه بيمار، از كار افتاده، بيكار يا باز نشسته شود. همچنين ممكن است در اثر حوادثي چون تصادف، آتش سوزي و...جان و مال افراد به خطر بيفتد

3-
   اگر  كسي جان يا مال خود را بيمه نكرده باشد با چه مشكلي ممكن است روبرو شود؟

زيرا ممكن است يك فرد بتواند خسارت هاي كوچك را جبران كند؛ اما آيا در مورد خسار تهاي بزرگ، چنين امكاني برايهمه وجود ندارد.

 

4-
   چرا مؤسسه بيمه بوجود آمده است؟

مؤسسه? بيمه، براي جبران زيا نهاي مالي و جاني به وجود آمده است.

 

5-
   بيمه چيست؟

بيمه يك قرارداد بين بيمه گر و بيمه شونده )بيمه گذار( است

 

6-
   مؤسسه بيمه گر چه تعهدي به بيمه شونده مي دهد؟

مؤسسه بيمه گر، تعهد مي كند در قبال دريافت حقّ بيمه? از بيمه شونده، خسار تهاي ناشي از حوادث معيني را جبران كند

 

7-
   در كشور ما مؤسسات مختلف بيمه زير نظر كدام نهاد فعاليت مي كنند؟

در كشور ما، مؤسسات مختلفي براي بيمه به وجود آمده است كه همه? آنها زير نظر «بيمه مركزي » فعّاليّت مي كنند

 

8-
   انواع بيمه طبق قانون چند نوع است؟

بعضي از بيم هها اجباري هستند؛ يعني طبق قانون افراد بايد اين بيمه ها را انجام دهند. بعضي ديگر
  ازبيمه ها اختياري هستند و افراد، داوطلب م يشوند كه براي حوادث احتمالي از بيمه استفاده كنند

 

9-
   بيمه از نظر خدماتي كه بيمه شدگان ارائه مي كند چند نوع است؟

بيمه? بهداشت و درمان، بيمه بيكاري، بيمه
  عمر، بيمه  از كارافتادگي، بيمه روستاييان، بيمه  بدنه اتومبيل، بيمه  سرنشين خودرو، بيمه  آتش سوزي، بيمه  منازل مسكوني و

 

10-نظر قانون درباره بيمه وسايل نقليه موتوري چيست؟

طبق قانون، همه
  دارندگان وسايل نقليه  موتوري، بايد ساليانه خودروي خود را براي حوادث جاني و مالي ناشي از تصادف بيمه كنند تا در هنگام وقوع حوادث، بتوانند براي هزينه هاي درماني يا خسارت به اتومبيل، از كم كهاي بيمه استفاده كنند

 

11-نظر قانون درباره بيمه كارگران و كارمندان چيست؟

بر طبق قانون، كليه
  سازما نها، صاحبان بنگا هها، شرك تها و كارفرمايان، وظيفه دارند همه كارمندان و كارگران خود را در مقابل حوادث ناشي از كار، بيمه كنند

 

 

12-
   امام علي (عليه السلام) پس از اطلاع از وضعيت پيرمرد مسيحي كه توانايي كار كردن را از دست داده بود چه اقدامي انجام داد؟

فرمود : برعهد?حكومتواجتماعاستكهتازندهاستاوراسرپرستيكندوازبيتالمالبهاو

مستمري
  بدهد

******************************************************

سوالات درس
  7

 

 

1-
    چرا انسان توليد مي كند؟

انسان براي آنكه بتواند به حيات و زندگي خود ادامه دهد، بايد توليد كند. درواقع، هيچ گاه حتي در گذشته ادامه? زندگي انسان بدون توليد امكان پذير نبوده است.

توليد محصول به منظور رفع نياز ها و خواسته هاي? انسان صورت مي گيرد

 

2-
    محصولات به چند صورت ممكن است توليد شوند ؟ مثال بزنيد.

محصولي كه توليد مي شود ممكن است كالا باشد مانند كفش، كيف، دفتر، يخچال، تلويزيون و...

و يا ممكن است خدمات باشد مانند خدمات پزشكي، آموزش، بيمه، حمل و نقل و


 

3-
    به طور كلي عوامل لازم براي توليد را به چند دسته مي توان تقسيم كرد ؟

الف
منابع طبيعي  ب- سرمايه  ج- نيروي انساني

 

4-
     منظور از منابع طبيعي چيست وچرا از عوامل لازم براي توليد مي باشد؟

آنچه در طبيعت وجود دارد مانند آب، خاك، جانوران، جنگل ها، معادن )نفت،گاز، زغال سنگ، آهن و
( منابع طبيعي هستند.

براي آنكه انسان بتواند كالا ها و وسايل مورد نياز خود را توليد كند بايد از امكانات و منابع طبيعي كه خداوند در اختيار بشر قرار داده استفاده كند.

 

5-
    منظور از سرمايه چيست و چرا از عوامل لازم براي توليد مي باشد؟

انسان براي آنكه از منابع طبيعي استفاده و آنها را به كالا تبديل كند به ابزار و تجهيزاتي نياز دارد. اين تجهيزات سرمايه نام دارد.

ماشين آلات، ابزار كار و زمين يا ساختماني كه توليد در آنها صورت مي گيرد و نظاير آن، سرمايه هستند

 

 

     6-چرا نيروي انساني از عوامل لازم براي توليد است؟

      اگر كار و تلاش انسان نبود، چيزي توليد نمي شد و آدميان نمي توانستند به زندگي ادامه بدهند. به همين دليل نقش نيروي انساني در توليد بسيار مهمّ است. براي توليد هر محصولي، نيروي انساني بايد دانش و مهارت لازم را داشته باشد

 

 

     7-شغل هاي گوناگون چگونه پديد آمدند؟

در گذشته هاي دور با رونق كار كشاورزي توليد محصول زياد شد. با توليد غذاي كافي ديگر همه مجبور به كار كشاورزي نبودند و به تدريج افراد ديگر توانستند به كار هاي ديگر بپردازند و در برخي كارها مهارت پيدا كنند. بدين ترتيب تقسيم كار در جامعه بوجود آمد. هركس توليد يك يا چند كالا را برعهده گرفت و شغل هاي گوناگون پديد آمد

 

1-
    چرا امروزه هيچ كس توانايي تأمين همه ي نيازهاي خود را ندارند؟

فرض كنيد يك فرد بخواهد خودش گندم بكارد، آن را آرد كند، نان بپزد، درختان ميوه بكارد، دامپروري كند، براي خود و خانواده پشم بريسد و لباس تهيه كند، كفش بدوزد، براي نظافت و شست وشو صابون توليد كند، وسايل تحصيل و آموزش خود را توليد كند و... آيا چنين چيزي ممكن است؟

 

 

 

 

 

2-
    به طور كلي مشاغل وفعاليت هاي اقتصادي را به چند گروه مي توان طبقه بندي كرد ؟

كشاورزي?، صنعت? و خدمات

 

 

10-توزيع به چه معناست ؟

     توزيع در لغت به معني پخش كردن است. توزيع فعّاليّتي است كه بين توليدكننده و مصرف كننده رابطه برقرار مي كند

 

 

    11-توليد كنندگان چگونه محصولات خود را به دست مشتريان مي رسانند؟

    الف- با پيدا كردن بازار مصرف ب- تبليغ كالاي خود ج- كمك گرفتن از افراد يا مؤسسات براي    پخش

 

 

 12-بازار ايران در گذشته چه ويژگيهايي داشت ؟

    الف- يكي از مكان هاي مهم شهر بود ؟ ب- در مكانهاي پر جنب وجوش بود ساخته مي شد ج- برخي از بازرا ها داراي سقف بود د- بازار ها در امور اجتماعي مانند جشن ها وايام عزاداري نقش داشتند.

 

 

13-فروشندگان چگونه بايد كسب حلال داشته باشند ونظر دين اسلام درباره ي آن چيست؟

فروشنده اي كه مي خواهد كسب حلال داشته باشد بايد از كم فروشي و گرانفروشي پرهيز كند. در آمد حاصل از كم فروشي و گرانفروشي حرام است.از اين آيات قرآن كريم پي مي بريم كم كردن از حق مردم در هر صورت، گناه و موجب عذاب الهي مي باشد

*******************************************

سوالات درس 8

 

1-علاوه بر پول كاغذي براي مبادله از چه روش ديگري استفاده مي شود ؟

استفاده از كارت خريد اعتباري

 

2-مهمترين حقوق مصرف كنندگان چيست ؟

خريد كالاي سالم وبدون نقص

 

3-چه مواردي بايد براي رعايت واحترام به حقوق مصرف كننده انجام مي شود؟

الف- قوانين ومقررات
  ب- برچسب مشخصات كالا  ج- استاندارد

 

 

4-دو مورد از قوانين و مقررات مصرف كنندگان را ذكر كنيد .

براي مثال، طبق قانون اگر كسي در مواد خوردني و آشاميدني و آرايشي و بهداشتي رنگ ها و مواد تقلبي به كار ببرد، حتي اگر به مصرف كننده آسيبي نرسيده باشد سازنده? آن ماده به زندان محكوم مي شود. يا كسي نمي تواند بدون گرفتن مجوز، كارگاه توليد مواد غذايي يا ساير كالاها تأسيس كند

 

5-بر روي برچسب مشخصات كالا چه مواردي بايد درج شده باشد؟

روي اين برچسب ها اطلاعاتي از قبيل شماره جواز توليد، آدرس محل كارخانه يا محل توليد، قيمت كالا، موادّ به كار رفته در آن و تاريخ مصرف )در مورد مواد غذايي و بهداشتي ( نكات ايمني و...درج شده است

 

 

6-استاندارد يعني چه ؟

استاندارد كلمه اي است انگليسي به معني نمونه قابل قبول

 

 

7-توليد كننده كالا ها چه ويژگي ها و معيارهايي را بايد رعايت كنند مثال بزنيد.

مثلاً در يك ماده خوراكي استاندارد )بيسكويت، رب گوجه، كمپوت، روغن و
( بايد موادافزودني يا رنگ هاي مجاز و نظاير آن به حدي باشد كه به بدن آسيبي نرساند؛ يا در مواد بهداشتي )كرم، شامپو، مايع ظرفشويي، صابون و...( موادّ شيميايي به كار رفته بايد به اندازه لازم باشد تا به پوست و بدن آسيب نرساند

 

 

8-استاندارد مربوط به چه كالاهايي است؟

استاندارد مربوط به همه كالا ها است؛ براي مثال، وسايل الكتريكي و وسايل گرمايش مانند بخاري اگر استاندارد نباشند ايمني استفاده كنندگان را به خطر مي اندازند

 

 

9-وظيفه مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران چيست؟

اين مؤسسه ابزار لازم براي آزمايش وسايل و كالاها را در اختيار دارد. بيشتر توليدكنندگان

وسيله يا ماده اي را كه توليد مي كنند به اين مؤسسه مي فرستند تا كيفيت آن بررسي شود. اگر كيفيت كالايي توسط اين مؤسسه تأييد بشود اجازه مي دهد كه علامت مخصوص استاندارد را روي آن كالا چاپ كنند

 

 

 

 

10-خريدار يك كالا با وجود علامت استاندارد بر روي كالا چه اطميناني پيدا مي كند؟

خريدار مي تواند با توجه به علامت استاندارد به خوبي جنسي كه مي خرد اطمينان داشته باشد

 

 

11-مصرف كننده چه مسؤليتي دارد؟

مسئوليت مصرف كننده، مصرف درست است. گفتيم كه مصرف يعني استفاده از كالا و خدمات به منظور رفع نيازها. اين چيز بدي نيست؛ اما بايد از مصرف گرايي پرهيز كرد

 

 

12-مصرف گرايي چيست وچه نتيجه اي دارد ؟

مصرف گرايي يعني اينكه بدون داشتن نياز واقعي بخواهيم براي تفريح يا خودنمايي و چشم و همچشمي با ديگران كالاهايي را بخريم فرد مصرف گرا خيلي زود تحت تأثير آگهي هاي تبليغاتي يا مُدگرايي قرار مي گيرد براي مثال عوض كردن هر ساله وسايل خانه براي پيروي از مد مصرف گرايي به اسراف مي انجامد

 

 

13-نظر دين اسلام درباره توليد ومصرف چيست؟

از نظر دين اسلام، توليد و مصرف كالا براي رفع نياز انسان است تا او بتواند به كار هاي مهم تر بپردازد. به همين دليل اسراف? و ريخت وپاش گناهي نابخشودني است.

 

14-در جوامع امروز مصرف گرايي چگونه به محيط زيست آسيب رسانده است؟

در جوامع امروز، مصرف گرايي به شدت به محيط زيست آسيب رسانده است. انسان ها موادّ اوليه را از طبيعت مي گيرند و با آنها كالا توليد مي كنند و بعد دوباره به صورت زباله به طبيعت برمي گردانند. در گذشته مقدار زباله ها اين قدر زياد نبود. اما امروزه با توليد انبوه صنعتي، همه روزه مقدار زيادي زباله توليد مي شود. زباله ها را مي سوزانند يا در مناطقي از زمين دفن مي كنند كه در هر صورت براي محيط زيست زيان آور است

 

 

15-چرا بايد تا حد امكان از مصرف نايلون وظروف يك بار مصرف پلاستيكي خودداري كرد؟

پلاستيك بيش از صد سال در طبيعت مي ماند و طول مي كشد تا تجزيه شود.كيسه هاي نايلوني در صورت وارد شدن به آب ها موجب خفگي دلفين ها، لاك پشت ها و پرندگان دريايي مي شوند. تركيبات شيميايي نايلون ها، خاك ها را آلوده مي كند و از طريق گياهان به زنجيره غذايي انسان وارد مي شود و به سلامت انسان ضرر مي رساند

 

 

16-برخي از زباله هاي خطرناك را نام ببريد.

باتري ها
زباله هاي بيمارستاني و...

 

 

17-چند مورد از راه حل هاي مناسب براي كاهش مصرف پلاستيك را ذكر كنيد .

الف
برگزاري مراسم افطاري ونذري با ظروف دائمي

ب- استفاده از زنبيل يا كيسه هاي دائمي

 

18-براي بازيافت بهتر زباله ها چه اقدامي مناسب تر است؟

ما در خانه يا مدرسه زباله هاي قابل بازيافت را با بقيه مخلوط نمي كنيم.كاغذ و مقوا، بطري هاي

پلاستيكي، پوست ميوه ها، قوطي هاي فلزي و شيشه اي را از ساير زباله ها جدا مي كنيم تا بازيافت شوند. با عمل بازيافت، از اين مواد مي توانند دوباره مواد جديدي توليد كنند

 **************************************************

سوالات درس 9

 

1- هر مكان چه ويژگي هايي دارد؟

ويژگيهايطبيعي،ويژگيهاي انساني.

 

2- منظور از ويژگيهاي طبيعي وانساني چيست؟

ويژگيهايطبيعي: مثل موقعيت جغرافيايي?، نوع آب و هوا، ناهمواري ها?، رو دها، پوشش گياهي و زندگي جانوري و... .

ويژگيهايانساني: مثل تعداد جمعيت، فعّاليّ تهاي اقتصادي، سواد، زبان، آثار تاريخي و... .

 

3- دانش جغرافيا چه كمكي به ما مي كند؟

دانش جغرافيابه ما كمك م يكند كه ويژگي هاي طبيعي و انساني مكان هاي

مختلف را بشناسيم و رابطه? بين اين ويژگيها را بفهميم

 

 

4-جغرافي دانان كار خود را چگونه آغاز مي كنند؟

جغرافي دان ها معمولاً كار خودشان را با پرسشهايي درباره? يك مكان آغاز مي كنند و سپس درباره? اين پرسش ها تحقيق
  مي كنند تا پاسخ آنها را پيدا كنند

 

 

5-پرسشهاي جغرافيايي با چه كلماتي آغاز مي شود؟

. پرسشهاي جغرافيايي با كلماتي مانند كجا؟ چرا؟ چگونه؟ چه موقع؟ و چه كساني؟ آغاز مي شود

 

 

 

6-جغرافي دانان از چه ابزار و وسايلي براي شناخت محيط استفاده مي كنند؟

الف- نقشه ب- عكس ج- كره جغرافيايي د- كتاب ها وفرهنگ نامه ها و- رايانه واينترنت

 

 

 

7-چرا نقشه وسيله مهمي در جغرافيا است؟

زيرا از طريق آن اطلاعات زيادي به دست مي آوريم. نقشه ها محل دقيق پديده هاي طبيعي مانند كوه، رود، جنگل و پديد ههاي انساني مثل را هها، پلها، سدها و... را نشان مي دهند.

 

 

8-چند مورد از انواع نقشه ها را نام ببريد.

نقشه? ناهموار يها، نقشه? تقسيمات كشوري )استان ها(، نقشه? راه ها، نقشه هاي گردشگري و اطلس ها

 

 

9-نقشه چيست؟

نقشه، تصويري افقي از سطح زمين است كه به نسبت مورد نياز كوچك شده است

 

 

 

 

 

10-مقياس خطي چيست و چگونه از آن استفاده مي كنند با مثال توضيح دهيد.

در زير هر نقشه، شما خطي مشاهده مي كنيد كه به آن مقياسخطيمي گويند و با استفاده از آن مي توانيد فاصله واقعي مكان ها را روي زمين محاسبه كنيد. ابتدا با خطكش فاصله? مكا نها را روي نقشه اندازه بگيريد؛ براي مثال، فاصله ميدان فلسطين تا خيابان انقلاب روي نقشه 3 سانتي متر است، سپس خط كش را با همان مقدار 3 سانتي متر روي مقياس خطي بگذاريد. مي بينيد كه 3 سانتي متر روي نقشه برابر با 600 متر روي زمين است

 

 

 

11-انواع عكس هايي را كه براي مطالعه و شناخت محيط در جغرافيا استفاده مي شود را نام ببريد.

الف- معمولي
  ب- هوايي  ج- ماهواره اي

 

 

 

12-عكس هاي معمولي مورد استفاده از جغرافيا چه نوع عكسهايي هستند؟

عكسهايمعموليبا دوربين از مناظر طبيعي، شهرها، خانه ها و فعّاليتهاي انساني گرفته مي شود.

 

 

13-عكس هاي هوايي چه نوع عكسهايي هستند؟

از عكسهايهوايي براي تهيه? نقش ههاي جغرافيايي استفاده م يشود. اين عكسها با دوربينهايي كه در هواپيما نصب شده گرفته مي شود.

 

 

14-تصاوير ماهواره اي چه نوع عكسهايي هستند؟

تصاويرماهوارهايتوسط ماهواره ها تهيه و به زمين فرستاده م يشود. از اين تصاوير نيز اطلاعات زيادي درباره? مكان ها به دست مي آوريم.

 

 

15-كره جغرافيايي چيست؟

كره? جغرافيايي نمونه? كوچكي از كره? زمين است كه مي توان شكل واقعي بخش هاي مختلف سياره? زمين را روي آن مشاهده كرد.

************************************

سوالات درس 10

 

 

1-كشور ما ايران چند كيلومتر مربع وسعت دارد؟
 

195/648/1
  كيلومتر مربع

 

2-كشور ما در سال 1390
  چند نفر جمعيت داشت؟

 75 ميليون نفر

 

3-كشور ما در سال 1390 چند شهر
  و  روستا  داشت؟

بيش از 13 00 شهر و 50،000 روستا

 

4-تقسيم بندي كشور چرا و چگونه صورت گرفته است؟

براي اداره? بهتر كشور، آن را به بخشهايي تقسيم كرده اند كه به آن استان
  مي گويند. استان به وسيله? استانداري اداره مي شود.هر استان نيز به چند شهرستان تقسيم مي شود .در هر شهرستان تعدادي شهر و روستا وجود دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.